Skip to main content

Veel gestelde vragen

Ik heb last van ongedierte?

Wanneer je last hebt van ongedierte zoals bijvoorbeeld, wespen, mieren, zilvervisjes, muizen etc. kun je dat zelf weghalen/bestrijden of je kunt een ongediertebestrijder bellen. De kosten hiervan, zijn geheel voor jezelf.

Ik heb mezelf buitengesloten, wat moet ik doen?

Wanneer je jezelf hebt buitengesloten kun je binnen de kantoortijden bellen met het nummer wat op onze website staat vermeld, de kosten zijn voor jouw rekening. Deze kosten zijn €25,00. Wanneer je buiten kantoortijden jezelf buitensluit dien je hiervoor de sleutelspecialist te bellen:

De Sleutelspicialist, 058-2128824

de kosten zijn geheel voor jouw rekening.

Ik wil overlast melden, wat moet ik doen?
  • 1. Probeer eerst zelf met de overlastveroorzaker contact op te nemen.
  • 2. Zorg voor een positieve en constructieve communicatie tussen jou en de overlastveroorzaker om het probleem samen op te lossen.
  • 3. Als het niet is gelukt om de overlast op te lossen kunt u via onze website contact met ons opnemen.
Wat verstaan jullie onder een spoedreparatie?
Een spoedreparatie is een reparatie die niet kan wachten zoals; een gaslekkage, ernstige waterlekkage, stroomstoring (na stekkerproef).
Wat is een stekkerproef?
  • 1. Schakel alle groepen in uw groepenkast uit óf verwijder de zekeringen van de groepen.
  • 2. Haal in de gehele woning de stekkers uit de stopcontacten. Vergeet daarbij niet de inbouwapparatuur, tuin, schuur of berging indien van toepassing.
  • 3. Schakel de aardlekschakelaar en de groepen in de groepenkast opnieuw in.
  • 4. Plaats nu één voor één de stekkers in het stopcontact en zet daarbij ook de apparaten om de beurt aan. Wacht tot het apparaat automatisch aanslaat. Ga pas daarna naar het volgende apparaat.
  • 5. Valt de aardschakelaar opnieuw uit op het moment dat je een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan heb je de oorzaak van de stroomstoring gevonden. Het apparaat zal gerepareerd moeten worden.
Mijn toilet is verstopt, wat moet ik doen?
Wanneer je toilet niet doorspoelt of het water in de wc komt ophoog, kan het zijn dat het toilet verstopt is. Hiervoor ben jij zelf verantwoordelijk. Hiervoor kun je met het volgende bedrijf contact opnemen:

Rioolwacht BV
Castorweg 56 te Leeuwarden
telefoonnummer 088-746 65 92

De kosten van het ontstoppen zijn voor jezelf. Let goed op met welk bedrijf bedrijf je contact opneemt! Spoel nooit maandverband, tampons, toiletdoekjes, etensresten, vet en dergelijke door het toilet. Dit zorgt sowieso voor verstopping.
Mijn afvoer is verstopt, wat moet ik doen?
Een kleine verstopping kun je ook zelf oplossen. Gebruik hiervoor een ontstopper, soda of een ontstoppingsmiddel. Tips: Gebruik een ontstopper. Door de zuigende werking komt het vuil los. Maak de zwanenhals (sifon) schoon; pak een emmer en zet deze onder de sifon. Draai de sifon open en laat het water en vuil eruit lopen. Ontstop de gootsteen met kokend water en bijvoorbeeld soda. Giet dit voorzichtig door de gootsteen. Indien u een ontstoppingsmiddel gebruikt, lees voor gebruik goed de bijsluiter. Wees voorzichtig, het is een chemisch middel. Gebruik niet te vaak ontstoppingsmiddelen, deze kunnen schade veroorzaken aan de riolering. Schakel dan een rioleringsbedrijf in. U bent zelf verantwoordelijk voor de kosten hiervan. U zou het volgende riolerigsbedrijf: kunnen bellen:

Rioolwacht BV
Castorweg 56 te Leeuwarden
telefoonnummer 088-746 65 92

Let op met welk rioleringsbedrijf u contact opneemt!
Ik heb een lekkage, wat moet ik doen?
Neem contact met ons op via de reparatie pagina, wij maken z.s.m. met u een afspraak om dit te repareren.
Hoe vul ik mijn CV bij?
Draai de waterkraan open en vervolgens de vulkraan van de cv-ketel. De vulkraan van de cv-ketel moet je een kwartslag draaien. Als de druk tussen de 1,5 en 2 bar staat, sluit eerst de vulkraan en daarna de waterkraan. Koppel de vulslang af en laat het water dat nog in de slang zit in een emmer lopen.
Ik heb een stroomstoring wat moet ik doen?
Ga eerst na of je de enige bent of dat niemand in de straat stroom kan gebruiken. Op de website gas- en stroomstoringen kan je zelf nakijken of er storingen zijn in jouw gebied. Het nationaal storingsnummer voor gas en stroom is: 0800-9009, dit is een gratis nummer. Wanneer je de enige bent met geen stroom, doen dan eerst de stekkerproef.
Wie betaalt de gemeentelijke heffingen?
Als huurder van een woning ben je ook gebruiker van de woning. Je bent zelf verantwoordelijk voor de gemeentelijke belastingen/heffingen zoals onder andere; afvalstoffenheffing en rioolheffing.
Waar kan ik mijn huisafval kwijt?
Huisafval moet in de grijze container indien van toepassing of in de daarvoor bestemde ondergrondse container. Omrin haalt het huisafval op. Check de website omrin.nl
Waar laat ik mijn grofvuil?
Het kan zijn dat je een oude kast of voorwerpen niet bestemd als huisvuil, wilt weggooien. Je kunt dit grofvuil laten ophalen door Omrin, of zelf wegbrengen naar de milieustraat. Grofvuil dient in ieder geval nooit op straat gezet te worden zonder afhaalafspraak door Omrin! Check hiervoor de website van Omrin.
Hoe vraag ik een afvalpas aan?
Je kunt voor het aanvragen van een millieupas terecht op de website van Omrin. https://omrin.nl

Ik wil graag een verhuurdersverklaring?
Je kunt inloggen op je eigen huurdersportaal. Hier kun je de keuze maken om een verhuurdersverklaring aan te vragen.
Hoe krijg ik mijn borg terug?
Wanneer je de woning en de sleutel hebt opgeleverd en uit inspectie is gebleken dat de borg volledig aan jou terug betaald kan worden, zullen wij de borg binnen 1 maand aan je terugbetalen. Check hiervoor je huurovereenkomst.
Moet ik mij verzekeren?
Het is wel verstandig om je spullen goed te verzekeren tegen diefstal, bliksem, lekkage of brand. Denk ook aan glasschade omdat u per ongeluk een raam/deur/douche beschadigd. Het huis zélf, is door de verhuurder verzekerd.
Hoe zeg ik mijn huurovereenkomst op?
De opzegtermijn van een woning is tenminste 1 kalendermaand, check de huurovereenkomst. Je kunt inloggen op je eigen huurdersportaal. Hier kun je de keuze maken om de woning op te zeggen.
Mijn kraan zit los, wat moet ik doen?
Een loszittende kraan valt onder 'besluit kleine herstellingen',deze dien je zelf te herstellen. De lijst met kleine herstellingen kun je vinden op de website.
Mijn deurkruk zit los, wat moet ik doen?
Een loszittende deurkruk valt onder het 'Besluit kleine herstellingen' deze dien je zelf te herstellen. De lijst met kleine herstellingen kun je vinden op de website.
Mijn schutting staat scheef, wat moet ik doen?
U bent zelf verantwoordelijk voor het rechtzetten van de schutting/erfafscheiding.
Er mist een plank uit mijn schutting/er is een plank kapot van mijn schutting, wat moet ik doen? Mijn hele schutting is kapot?
Wanneer een schutting stuk is of er ontbreekt een plank, bent u zelf verantwoordelijk om deze te herstellen.
Ik wil tochtstrippen op mijn deur, wat moet ik doen?
Dit valt onder het "Besluit kleine herstellingen'. De lijst met kleine herstellingen kun je vinden op de website. Je bent zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen en bevestigen van de tochtstrippen.
Wie leegt mijn vetput?
Indien je een vetput in je bedrijfsruimte heb, ben je zelf verantwoordelijk voor het legen ervan.
Mijn filter van de afzuigkap moet vervangen worden, wat moet ik doen?
Het vervangen van een filter van een afzuigkap valt onder het 'Besluit kleine herstellingen'. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor. Check goed welk filter je nodig hebt! De lijst met kleine herstellingen kun je vinden op de website.
Werkwijze 058 Vastgoed

Er komt een woning vrij en verder? 

Op het moment dat een bestaande huurovereenkomst wordt opgezegd, start bij ons de zoektocht naar een passende huurder voor de woning die beschikbaar is.

Huuropzegging

Doorgaans hebben onze huurder een opzegtermijn van 1 kalendermaand. Dat betekent dat wij per de 1e van de maand weten of er en welke woonruimte eventueel beschikbaar komt. Zodra de officiële huuropzegging binnen is, starten wij de zoektocht naar een passende huurder.

De huidige huurder dient na opzegging van de huurovereenkomst medewerking te verlenen ten behoeve van het verhuren van de woning aan een potentiële nieuwe huurder. Dit houdt in dat de huidige huurder vanaf het moment van opzegging medewerking verleent om de bezichtigingen zo snel mogelijk na deze datum te kunnen plannen.

Huurprijs

De huurprijs van een appartement, studio of eengezinswoning bestaat uit twee delen (indien van toepassing), de kale huurprijs en de servicekosten. Per woonruimte is verschillend welke diensten/services worden geleverd.

Bij het zoeken naar een nieuwe huurder gaan wij eerst kijken of er wijzigingen zijn in deze aspecten. De prijs wordt indien nodig aangepast.

Garantsteller

Het kan zijn dat wanneer u een woning van ons huurt, dat u een garantsteller m.b.t. de huurbetaling heeft. Dit kan uitsluitend met een formulier dat bij ons kunt opvragen. Dit formulier dient door de garantsteller ondertekend te worden. Dit houdt in dat de garantsteller zich ook bij ons identificeert tevens gaan wij ook bij de garantsteller na of deze de huur probleemloos elke maand tijdig kan betalen. Indien uit informatie blijkt dat uw garantsteller niet verantwoordelijk kan zijn voor uw huurbetaling kan dit betekenen dat u de woning niet kunt gaan bewonen. (check financiële voorwaarden) Immers wordt deze persoon verantwoordelijk voor het betalen van de huur wanneer u de huur niet betaald of niet kunt betalen.

Belastingen en heffingen

U betaalt de belastingen en heffingen. Daaronder vallen onder andere de afvalstoffenheffing en waterschapslasten die bij het feitelijk gebruik van uw woning en de gemeenschappelijke ruimten horen. Milieuheffingen, zoals rioolheffing en verontreiniging oppervlakte wateren, de bijdrage zuiveringskosten afvalwater  en aanslagen of heffingen volgens de wet. Deze kosten zijn geen onderdeel van de huur of servicekosten. U ontvangt van de betreffende instantie een rekening.

Iemand voordragen voor de woning die je hebt opgezegd

Het gebeurt vaak dat een huidige huurder een nieuwe kandidaat wil voordragen. We adviseren om dit direct bij het eerste contact over de opzegging te melden. De voorgedragen kandidaat moet voldoen aan onze toewijzingsvoorwaarden. We verzoeken vriendelijk om eventuele afspraken en beloftes met deze nieuwe kandidaat aan ons over te laten om teleurstellingen te voorkomen.

Reageren op een woning

Wanneer er een woning beschikbaar is, wordt het  aanbod geplaatst op; aanbod.058vastgoed.nl 

Op deze website kunt u  reageren op de betreffende woning.

Losse aanvragen, zonder reactie op specifieke beschikbare woonruimte

We ontvangen veel berichten, losse e-mails waarin om hulp wordt gevraagd bij het vinden van woonruimte. Wij zouden graag iedereen helpen, echter is dit niet mogelijk vanwege het beperkte aanbod. Wanneer er een woning in het aanbod geplaatst wordt, kunt u hierop reageren.

Selectieprocedure

Om bij ons een woning te huren, stellen wij een aantal voorwaarden. Deze hebben wij onderverdeeld in financiële voorwaarden en sociale voorwaarden.

Financiële voorwaarden

Om er zeker van te zijn dat aan de financiële plichten kan worden voldaan, hebben wij onderstaande voorwaarden geformuleerd. Bij het beoordelen van de verschillende kandidaten, kijken wij of aan deze criteria kan worden voldaan.

  • Wij willen, voordat wij een huurovereenkomst aangaan, kunnen zien (schriftelijk/digitaal) dat onze kandidaat probleemloos de huur kan betalen. Dit kan zijn via salaris, vermogen, studiefinanciering of op een andere manier. Zo is de kans voor ons kleiner dat er problemen zullen ontstaan tijdens de komende huurperiode.
  • Ook dient u een verhuurdersverklaring te kunnen overleggen.
  • Voordat de huurperiode start, vragen wij een waarborgsom te betalen. De waarborgsom dient te allen tijde vóór aanvang van de huurperiode voldaan te zijn.  Dit bedraagt maximaal twee keer de huurprijs van de woonruimte. Dit bedrag krijgt u binnen 14 dagen na beëindiging van de huurovereenkomst* terug. We stellen deze voorwaarden voor het geval wij tijdens of na uw huurperiode eventuele herstel kosten moeten doorberekenen aan de huurder.
  • De huur dient elke maand vóór of op de 1e  van de maand betaald te worden. 

*Als er nog openstaande bedragen zijn worden deze verrekend met de waarborgsom. Dan is de restitutietermijn één maand.

Sociale voorwaarden

Daarnaast willen we dat wonen in een van onze panden zo aangenaam mogelijk is voor iedereen. Dus voor zowel de nieuwe huurder als voor onszelf, maar ook zeker voor onze bestaande huurders. Daarom zoeken we ook op sociaal vlak een kandidaat die bij onze woonruimte past.

  • Wij hanteren een nultolerantiebeleid ten aanzien van drugsgebruik en wapenbezit. Dit houdt in dat zodra wij een strafbaar feit gemeld krijgen of vaststellen, wij direct overgaan tot beëindiging van de huurovereenkomst.
  • Het plegen van strafbare feiten in en om de woning is verboden.
  • Verder is het belangrijk dat u op geen enkele manier overlast veroorzaakt. U bent ook verantwoordelijk voor het gedrag van uw huisgenoten, huisdieren , gasten of anderen die bij u komen. U leeft met meerdere huurders in een straat, buurt of eventueel een complex en alleen gezamenlijk kunnen we het woonplezier optimaal houden.

Geen wachtlijst

Wij werken niet met inschrijvingen zoals bij een woningcorporatie omdat wij een commerciële verhuurder zijn. Wij kijken dus niet naar hoelang een kandidaat al op zoek is naar woonruimte. Dit betekent ook dat wij geen wachtlijsten bijhouden. Als u  het niet geworden bent, zult u de volgende keer weer moeten reageren op een advertentie.

Bezichtigingen

We streven ernaar om zoveel mogelijk aanvragen te behandelen en selecteren vervolgens een aantal kandidaten voor bezichtigingen. Als een kandidaat serieuze interesse heeft en voldoet aan de voorwaarden, plannen we een afspraak in overleg met de huidige bewoner. Tijdens de bezichtiging kan de kandidaat beoordelen of er nog steeds interesse is. Wanneer er in overleg met de huidige bewoner en op beschikbaarheid van de huidige bewoner een afspraak wordt gepland voor een bezichtiging vragen wij enige flexibiliteit ten aanzien van data en tijdstippen.

Aanvraag nieuwe huurder, nieuwe huurperiode

Als na de bezichtiging blijkt dat de kandidaat daadwerkelijk wil huren, volgen de laatste stappen, zoals het opstellen van de nieuwe huurovereenkomst. 

Zodra de woonruimte geaccepteerd is, gaan we de overeenkomst opstellen. Deze zal de huurder zo snel mogelijk na de acceptatie ontvangen via e-mail. Mocht de kandidaat het contract willen bespreken, dan kan dat uiteraard. Dit kan fysiek, telefonisch of via e-mail. Mochten er geen vragen zijn, dan vragen wij binnen de gestelde termijn de overeenkomst te ondertekenen en de resterende betalingen, huur een waarborgsom te voldoen. Vanaf dat moment is de woonruimte definitief verhuurd.

Woonruimte gereed maken voor nieuwe huurder

De oude huurder is verplicht om de woonruimte netjes achter te laten, zoals bij aanvang van het huren van de woning is overeengekomen en vastgelegd in de huurovereenkomst. 

Indien een nieuwe huurder, zaken zoals bijvoorbeeld; gordijnen, jaloezieën, wasmachine etc. ,  van de voormalige huurder wil overnemen. Zijn de voormalige huurder van de woning en de nieuwe huurder van de woning zelf verantwoordelijk voor het maken van afspraken en vergoedingen omtrent deze zaken. 

058 Vastgoed is te allen tijde niet aansprakelijk voor deze, zoals hierboven genoemd, afspraken gemaakt door voormalige huurder en nieuwe huurder van een woning.

Onderverhuur is verboden

De woning, studio, appartement etc. mag u niet onder verhuren. Onderverhuren houdt in dat u iemand anders in de woning laat wonen. Het maakt niet uit of die andere persoon u daarvoor geld betaalt. 

Wanneer er een vermoeden bestaat dat u de woning onderverhuurt of zelfs maar een deel ervan gaan wij dit onderzoeken. U dient hieraan mee te werken. U bent verantwoordelijk voor het huren van de woning, het is aan u te bewijzen in het geval van een vermoeden van onderverhuur om te bewijzen dat dit niet het geval is.

Binnenlaten van medewerkers van 058 Vastgoed 

Wij, medewerkers van 058 Vastgoed betreden u woning niet zonder uw toestemming. Indien er sprake is van een noodsituatie is, dienen wij uw toestemming te krijgen om direct in te grijpen, bijvoorbeeld in geval van een gaslek of gesprongen waterleiding. 

Ook laat u ons binnen wanneer wij onderhoudswerkzaamheden, reparaties moeten uitvoeren. Indien er een bezichtiging is gepland of wij hebben de toegang tot uw woning nodig om in en om het pand onderhoud-repartiewerkzaamheden te verrichten. 

Als u  zelf niet in de gelegenheid bent dient u iemand anders te regelen die dit namens u kan doen.

Verzekeringen voor uw inboedel

U dient zelf te zorgen voor een inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering. Een inboedelverzekering verzekert de schade door bijvoorbeeld, water, diefstal brand aan uw spullen, inboedel. Een aansprakelijkheidsverzekering vergoedt schade waar u wettelijk aansprakelijk voor bent. U veroorzaakt bijvoorbeeld schade aan spullen van een ander. Uw verzekeraar is degene met wie u contact dient op te nemen m.b.t. deze verzekeringen.

Aansluitingen energieleveranciers en netbeheerder

Indien wij niet met u in de huurovereenkomst hebben afgesproken dat wij gas, elektriciteit en water  leveren, bent u verplicht om zelf een contract af te sluiten met een energieleverancier. Dat moet u doen vanaf het moment dat de huurovereenkomst ingaat. Dit geldt ook voor de aansluiting bij de netbeheerder.

Indien u geen contract afsluit met een netbeheerder en energieleverancier en u wordt daardoor afgesloten, bent u zelf verantwoordelijk voor de kosten die dit met zich meebrengt.

Intrekken in nieuwe woning

Als alle stappen zijn doorlopen, dan kan de nieuwe huurder intrekken in de woonruimte. Dit kan vanaf de eerste dag dat de huurovereenkomst ingaat. Tenzij dit in het weekend is of op een officiële feestdag. In dat geval kan het op de eerst volgende werkdag.  Wilt u direct vanaf de eerste dag dat u een  woning gaat bewonen  exclusief GWL, de meterstanden ( gas, water en licht) noteren en aan ons doorgeven. Wilt u dit ook doen wanneer u eventueel de woning opzegt. Mochten er na de sleuteloverdracht nog vragen zijn dan kan er altijd contact met ons worden opgenomen.